U sklopu projekta „Misli (na) plavo” na Silbi je održana druga provedba edukativnog programa za mlade “MLADI MISLE (NA) PLAVO”.
Od nedjelje do četvrtka (9. do 13. listopada), ugostili smo 15 učenika Srednje škole Ivana Meštrovića iz Drniša koji su nam bili sudionici druge provedbe tripartitnog edukativnog programa MLADI MISLE (NA) PLAVO koji smo provodili na Silbi. Učenici su na Silbu došli u pratnji knjižničarke gospođe Robertine Hrstić. Uz red igara, predavanja, praktičnih vježbi zajedno smo savladali sedam principa #oceanliteracy kroz popularizaciju važnosti STE(A)M-a u tome. Zajedno smo učili kako mi utječemo na more i kako ono na nas te se nadamo da će našim korisnicima ovo iskustvo ostati dugo u pozitivnom sjećanju te će kroz svoj život nastaviti misliti (na) plavo.
Cilj provedbe programa je podizanje razine znanja i razvijanja svijest o zaštiti morskog okoliša, važnosti znanja o moru, prirodoznanstvenoj i „oceanskoj pismenosti“ kroz STE(A)M. Upoznavanje učenika s konceptom globalnih ciljeva održivosti s posebnim naglaskom na cilj 14 Očuvanje vodenog svijeta (SDG 14 Life below Water). Program je osmišljen kao edukacija kroz sedam principa „ocean literacy-a“ koji prate izvedbene jedinice, a svaka izvedbena jedinica sastoji se od nekoliko dijelove koji se sukladno temi prilagođavaju trajanjem i opsegom:
Ice breaker – igra povezana s tematikom
Uvodni edukativni video
Interaktivno predavanje
Praktični rad
Rasprava i zaključci
Autori edukativnog programa su stručnjaci i edukatori projektnog tima Misli na plavo Barbara Čolić, mag. oecol. et prot. nat., Hrvoje Čižmek, mag. biol., dr.sc. Ivana Zubak Čižmek, dr.sc. Melita Mokos i Sanja Stipić, mag. biol. et. oecol. mar. te su neki od njih bili i izvoditelji radionica, odnosno izvoditelji su članovi nositelja projekta Društva istraživača mora – 20000 milja i partnerske organizacije Udruga Aurelia.
Sadržaj programa
Izvedbena jedinica – 1. OL princip: Zemlja ima jedan veliki ocean s mnogim obilježjima ~ (Earth has one big ocean with many features)
Izvedbena jedinica – 2. i 3. OL princip: More i život u moru oblikuju obilježja Zemlje i More ima najveći utjecaj na klimu i vrijeme ~ (The ocean and life in the ocean shape the features of Earth) ~ (The ocean is a major influence on weather and climate.))
Izvedbena jedinica – 4. OL princip: More omogućava život na Zemlji ~ (The ocean makes Earth habitable)
Izvedbena jedinica – 5. OL princip: More podržava veliku raznolikost života i ekosustava. ~ (The ocean supports a great diversity of life and ecosystems.))
Izvedbena jedinica – 6. OL princip: More i ljudi su neraskidivo povezani ~ (The ocean and humans are inextricably interconnected)
Izvedbena jedinica – 7. OL princip: Većina mora je još uvijek neistražena ~ (The ocean is largely unexplored)
The ocean supports a great diversity of life and ecosystems
The ocean and humans are inextricably interconnected
The ocean is largely unexplored
Program je proveden uz suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja za provedbu te pozitivno stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje
Kako nam je bilo pogledajte u galeriji.
Praktični dio provedbe prve izvedbene jedinice povezana s prvim principom koji nam govori kako Zemlja ima jedan veliki Ocean s mnogim obilježjima a kroz praktično rad simulirali smo utjecaj leda na morske struje.
Praktični dio provedbe druge izvedbene jedinice povezana s drugim i trećim principom koji nam govori kako More i život u moru oblikuju obilježja Zemlje i kako More ima najveći utjecaj na klimu i vrijeme a kroz samostalni rad u grupama učenici su promatrali različita obalna staništa te određivali sve utjecaje na njih – kako su nastali, zašto i kako vide njihovu budućnost.
Provedbe treće izvedbene jedinice povezana s četvrtim principom koji nam govori kako More omogućava život na Zemlji gdje su se učenici upoznali s osnovama života u moru te metodama istraživanja najmanjih stanovnika mora – uzorkovali su plankton mrežama i crpcima te promatrali i oslikali svoj “ulov”.
Provedbe četvrte izvedbene jedinice povezana je s petim principom koji nam govori kako More podržava veliku raznolikost života i ekosustava stoga smo nakon kratkog predavanja o osnovama bioraznolikosti i kako je bioraznolikost mora važna za nas skočili u more proučavati morska stvorenja koja nas okružuju a s nekima smo se i pobliže upoznali kroz Marine ID radionicu.
Provedbe pete izvedbene jedinice povezana sa šestim principom koji nam govori kako su More i ljudi neraskidivo povezani kroz koju smo s učenicima pričali o globalnim ciljevima održivosti, kako su oni međusobno povezani i kako su povezani s oceanom te kroz igru ljudskog čvora testirali tu teoriju “kako je sve povezano”. Za potvrdu usvojenog znanja u grupnom radu učenici su morali mapirati dva velika goruća problema – otpad u moru i prekomjernu eksploataciju morskih resursa – kako je došlo do tih problema, potencijalna rješenja te tko, kako i na koji način (kojim procesima) može doći do tih rješenja. Iznimno nas veseli da su učenici upravo kroz ovaj zadatak implementirali sve ostale aspekte koje smo izučavali proteklih dana.
Provedbe šeste izvedbene jedinice povezana sa sedmim principom koji nam govori kako je većina Mora još uvijek neistražena te smo se u okviru ove jedinice posvetili povijesti istraživanja mora te kako je isto napredovalo razvojem tehnologije i ulaganjem u inženjerstvo – napredak znanosti bez toga ne bi bio moguć. Također smo upoznali učenike s metodama istraživanja koje mi koristimo te su imali prvi bliski susret s ronilačkom opremom, pravilima i sigurnosti ronjenja, naprednim tehničkim ronjenjem, opremom i alatima koje ronioci koriste prilikom istraživanja kao i moguće zamjene osobe pod more s upotrebom ronilica na daljinsko upravljanje ili brojnih drugih metoda istraživanja “na daljinu”.
Radionica druge provedbe edukativnog programa MLADI MISLE (NA) PLAVO je održana u sklopu projekta „Misli (na) plavo – kako more utječe na nas i mi na njega“. Projekt je prijavljen na poziv na dostavu projektnih prijedloga Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za popularizaciju STEM-a. Glavni ciljevi projekta su jačanje kapaciteta OCD-ova nositelja i partnera za provedbu edukativnih programa u području popularizacije STEM područja – prirodoslovnih znanosti, kroz prizmu „znanja o moru“ (ocean literacy) (kroz edukacije, treninge, osposobljavanja i razmjene iskustava na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini) uz paralelni razvoj i provedbu edukativnih sadržaja, sa svrhom popularizacije „znanja o moru“ među krajnjim korisnicima – djeca, mladi i opća populacija.
Projekt Misli (na) plavo s ukupnim proračunom od 1.183.332,43 HRK, sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, u iznosu od 1.005.832,57 HRK, odnosno 85% bespovratnih sredstava, dok se ostalih 177.499,86 HRK, odnosno 15% ukupnih bespovratnih sredstava, osigurava iz Državnog proračuna RH.
Nositelj je Društvo istraživača mora – 20000 milja, uz partnerstvo Sveučilišta u Zadru, Udruge za očuvanje bioraznolikosti Aurelia, Udruge studenata BIUS, Udruge Mavena – 36 njezinih čuda i Umjetničke organizacije Silba Environment Art.
Voditeljica projekta: mag. oecol. et prot. nat. Barbara Čolić Šifra projekta: UP.04.2.1.10.0040 Trajanje projekta: 12/5/21 – 11/5/23 Sredstva: 1.183.332,43 HRK Izvor financiranja: EU iz ESF (85%), Državni proračuna RH (15%)
Sadržaj je u isključivoj odgovornosti udruge Društvo istraživača mora 20000 milja.